Het nieuwe jaar is aangebroken en ook dit jaar zijn er weer een hoop interessante trends op online marketing gebied de we zeker in de gaten moeten houden. Doordat we de afgelopen tijd veel thuis hebben gezeten, gebeurt er extra veel online! Wij hebben de belangrijkste trends van het aankomende jaar voor je op een rijtje gezet.

1. De opkomst van marketing automation

Letterlijk vertaald naar het Nederlands is dit ‘marketing automatisering’, oftewel het automatiseren van je marketing processen. Toch houdt marketing automation meer in dan dat. Kort gezegd zorgt marketing automation ervoor dat jij als bedrijf de juiste informatie bij de juiste persoon krijgt, zodat je hier meer kwaliteit en resultaat uit kunt halen! Je kunt dit inzetten op ieder kanaal. Denk bijvoorbeeld aan social media of e-mailmarketing. Dit zorgt voor een betere kwaliteit van je marketing uitingen en, als het goed is, meer opbrengsten vanuit deze kanalen. Dit doe je niet door je heel de dag blind te staren op cijfertjes en tabellen, maar door je marketingprocessen te automatiseren.

2. De verschuiving van Facebook naar Instagram en LinkedIn

Op privégebied is Instagram al jaren terrein aan het winnen van Facebook, maar nu zien we ook steeds meer dat de zakelijke gebruikers zich verplaatsen naar Instagram en LinkedIn. Facebook is niet meer het enige sociale platform waar je als bedrijf op kunt adverteren. Daarom is het goed om hier het komende jaar rekening mee te houden in de social media strategie. Deze 2 kanalen zijn ook constant bezig om de beleving en de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Focus je dus met berichten en advertenties ook op Instagram en LinkedIn, om zo meer resultaat te behalen!

3. Live gaan

Deze trend zien we al een tijdje, maar ook in 2021 zal dit zich nog verder gaan ontwikkelen. Mensen houden er van om live beelden te zien van bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen bij een bedrijf, een Q&A of een lancering van een nieuw product. We zien dat alle grote platforms hier ook op inspelen. Denk aan TikTok en Instagram Reels. Live video’s zijn zo populair, omdat de kijker het idee heeft dat hij of zij er echt bij is. Daarnaast kan er in een live video ook vaak gechat worden en de videomaker kan dit direct lezen. Zo spelen kijkers ook echt een rol in de video en hebben ze interactie met de videomaker.

4. Steeds meer voice search

Onze telefoons, tablets en andere apparaten worden steeds slimmer en kunnen steeds beter ‘begrijpen’ wat wij bedoelen. Hierdoor kunnen we zelfs zoekopdrachten geven met onze stem! Dit is een interessante trend om in de gaten te houden, want hierdoor kunnen bepaalde zoekopdrachten in Google verschillen van zoekopdrachten die getypt worden. Het is dus goed om hier rekening mee te houden in de SEO en SEA werkzaamheden.

5. Influencer marketing!

En nee, dan bedoelen we niet de influencers die je op social media tegen komt, maar B2B influencers. Dit kunnen bijvoorbeeld specialisten zijn binnen jouw vakgebied. Als deze mensen jouw bedrijf of dienst aanprijzen, is dit heel waardevol voor je bedrijf! Dit maakt je product of dienst namelijk geloofwaardig en betrouwbaar en het zorgt direct voor goede reclame.

Ronald van der Veere
Online Marketeer

Kom je er zelf niet uit of heb je nog vragen?

Wil je graag meer weten over over dit onderwerp? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen.
Onze specialisten helpen je graag verder!

Gerelateerde berichten