Jouw producten via Facebook verkopen? Dat kan! Er was al een mogelijkheid om je producten te taggen op Facebook en Instagram, maar je kunt nu ook gebruik maken van de functie: Facebook Shops. Door Facebook Shops toe te voegen aan je bedrijfspagina, tover je jouw Facebook-pagina om tot een webshop. Dankzij deze tool heb jij de mogelijkheid om de verkoop van je producten nog efficiënter te maken.

Waarom Facebook Shops?

Online shoppen blijft een enorm succes. Elk jaar zien we de cijfers van online aankopen stijgen. De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat het online verkopen van jouw product nog belangrijker is geworden. Het online shoppen heeft een boost gekregen en is nu populairder dan ooit.

De crisis dwong ondernemers om een creatieve oplossing te bedenken, dit gold voornamelijk voor fysieke winkels. Ook Mark Zuckerberg is aan het denken gezet door de crisis. Hij zag dat ondernemers op zoek waren naar een mogelijkheid om online te verkopen.

Hij heeft Facebook Shops op de markt gebracht om ondernemers in deze tijd te helpen. Mark ontwikkelde een knop die je kunt toevoegen aan je Facebook bedrijfspagina. Hierin worden je producten getoond voor verkoop.

Voordelen en nadelen van Facebook Shops

Elk voordeel heeft zijn nadeel. Hier ontkomt Facebook Shops niet aan. Gelukkig is het contrast met voordelen vele malen groter en is het zeker de moeite waard.

Voordelen:

  • Je hebt geen bestaande webshop nodig om producten te verkopen. Echter maakt het hebben van een webshop het proces wel makkelijker. Ten eerste, omdat potentiële klanten naar je website worden gestuurd. Dit bevordert het verkeer. Ten tweede kun je vanuit je webshop een catalogus koppelen aan je Facebook Shops, waardoor jouw producten in één keer worden toegevoegd. Dit bespaart je een hoop tijd.
  • Er zit geen limiet op het aantal producten dat je kunt toevoegen.
  • Je kunt de producten categoriseren.
  • Je kunt direct contact hebben met de klant via de Facebook bedrijfspagina.
  • Facebook houdt data bij van de verkopen, bezoeken en meer. Deze data kun je weer inzetten om Facebook Shops te optimaliseren.
  • Klanten zien meteen je producten wanneer zij op de Facebook bedrijfspagina terecht komen.
  • Er zijn minder stappen nodig voor een klant om een aankoop te voltooien.
  • Er maken maar liefst 10,4 miljoen Nederlanders gebruik van Facebook. Met Facebook Shops heb je dus een enorm bereik.

Nadelen:

  • Facebook Shops is een uitkomst voor veel ondernemers, maar tegelijkertijd ben je (als je Facebook als enige verkooppunt gebruikt) ook afhankelijk van Facebook als een derde partij. Wanneer Facebook het beleid verandert, moet je daarin meegaan. Dit geldt natuurlijk niet als jij Facebook alleen als extra verkooppunt inzet.
  • Facebook staat er om bekend dat zij gegevens opslaan en delen. Facebookgebruikers zijn daarom op hun hoede wanneer zij gegevens achterlaten. Vooral bij het achterlaten van betalingsgegevens. Dit kan worden opgelost door het bestelproces (en de betaling) te laten plaatsvinden in jouw webshop.

Al om al kent Facebook Shops meer voordelen dan nadelen. Het kan een zeker uitkomst zijn voor ondernemers die geen webshop hebben, maar wel online willen verkopen. Het kan ondernemers die wel een webshop hebben een extra verkoop boost geven, omdat zij op 2 platformen kunnen verkopen. Daarnaast kun je hiermee gemakkelijk gebruik maken van remarketing campagnes. Een voorbeeld: We kunnen mensen die een product in hun winkelwagen hebben geplaatst, maar niet hebben afgerekend, opnieuw bereiken met het product uit hun winkelwagen. Op deze manier bereik jij nog specifieker je potentiële klanten.

Wil je ook aan de slag met Facebook shop?

De social media specialisten van Webmyday hebben zich verdiept in de mogelijkheden van Facebook Shops. Benieuwd wat zij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken!