Het is een constante uitdaging om te blijven opvallen in deze drukke social media wereld, waarbij veel merken hun best doen om de aandacht van het publiek vast te blijven houden. Een strategie die hier een krachtige oplossing voor biedt is Storytelling. Als merk geef je een inkijkje in jouw bedrijf en deel je verhalen die aansluiten bij de normen, waarden en interesses van je bedrijf. Door Storytelling toe te passen bouw je een diepere connectie op met je doelgroep en til je jouw merk naar een hoger niveau. Benieuwd hoe je dit kunt doen? Ik vertel je er graag meer over!
Waarom storytelling op sociale media werkt
Herkenbare situaties en verhalen blijven langer hangen. Daarnaast is informatie delen in verhaalvorm leuker om als bezoeker tot je te nemen. Waarom Storytelling nog meer werkt?…
- Je toont je menselijke kant: deel de verhalen achter je merk, je missie, je waarden, je team etc. Laat je publiek kennismaken met de mensen die je merk tot leven brengen. Dit creëert authenticiteit en transparantie, wat essentieel is om vertrouwen op te bouwen. Zo zullen mensen je sneller aanbevelen bij hun vrienden.
- Als bedrijf deel je waardevolle content: verhalen zijn niet alleen leuk, ze zijn ook waardevol. Deel nuttige informatie, tips & inspiratiebronnen die relevant zijn voor je doelgroep. Zo positioneer je je als expert in jouw branche.
- Je stimuleert betrokkenheid bij jouw merk: gebruik storytelling om je publiek te betrekken. Stel vragen, organiseer discussies en moedig ze aan om hun eigen verhalen te delen. Zo creëer je een levendige community rond je merk.
Visuele storytelling en consistentie
Een verhaal zonder beeld? Visuele storytelling brengt jouw verhaal echt tot leven! Maak gebruik van pakkende beelden, video’s, stories, en infographics om je verhalen over te brengen. Visuele content wordt sneller gedeeld en bekeken dan tekst, waardoor je een groter bereik creëert. Denk aan video’s op TikTok of Instagram Reels. Let op! Zorg ervoor dat jouw content consistent blijft met de branding van jouw merk. Dit zorgt voor een sterke merkidentiteit.
Eerlijk en authentiek
Wees altijd eerlijk en authentiek in je verhalen. Dit klinkt cliché, maar we benoemen het toch even. Met de komst van AI is het lastig om echte verhalen te onderscheiden van “nep” berichten. Toch heeft jouw doelgroep het steeds sneller door als het verhaal niet helemaal klopt. Door transparant te zijn over jouw merkverhaal bouw je vertrouwen op bij je doelgroep.
Extra tips voor storyteling op jouw socials
- Experimenteer met verschillende formats; kijk hoe jouw verhaal het beste gedeeld kan worden bij jouw publiek.
- Houdt de resultaten van jouw berichten goed in de gaten. Wat werkt wel, en wat werkt niet?
- Blijf onderzoek doen naar de laatste trends op het gebied van storytelling; dit kan bijvoorbeeld via Frankwachting.
Samengevat is Storytelling een krachtige strategie waardoor jouw doelgroep je bedrijfsverhaal echt voelt en beleeft. Door dit goed toe te passen creëer je een loyale doelgroep die sneller geneigd is om voor jou te kiezen door je betrouwbaarheid!