Je ziet het steeds vaker voorbij komen, chatbots op websites en social media kanalen. Eigenlijk is het een logisch gevolg. Bedrijven krijgen het steeds drukker maar willen toch het online support bieden aan de klanten, en dagelijks alle berichten nalezen en beantwoorden kost te veel tijd. In deze blog vertellen we je alles over het gebruik van chatbots en hoe je chatbots kunt inzetten om het succes van jouw bedrijf te vergroten!

Wat zijn chatbots precies?

Een chatbot is simpel gezegd een stukje software die je kunt laten reageren op bepaalde acties. Zo kun je informatie verstrekken aan klanten die daar naar vragen en kun je website bezoekers actief ondersteunen. Degene die aan het chatten is met de chatbot krijgt steeds een geautomatiseerd antwoord terug. Ook op Facebook en Instagram is een chatbot een manier om je bezoekers te helpen met vragen.

Wat zijn de voordelen en nadelen van chatbots?

Zoals al eerder benoemd kan een chatbot een hoop tijd besparen, als het gaat om het beantwoorden van simpele, veelgestelde vragen. Het is eigenlijk een ‘extra medewerker’ die 24 uur per dag klaar staat om je klanten te woord te staan. Daarnaast heeft het ook een positief effect op je website- en social media bezoekers. Mensen zien direct dat ze geholpen kunnen worden en dat je voor ze klaar staat als ze vragen hebben.

Daartegenover staat het nadeel dat chatbots natuurlijk ook verkeerde antwoorden kunnen geven. Een antwoord van een chatbot komt vaak namelijk tot stand omdat hij woorden uit de vraag ‘herkent’ en hier een standaard antwoord voor terugstuurt. Een voorbeeld: een klant stuurt de vraag: ‘zijn jullie ook in het weekend telefonisch bereikbaar?’ De chatbot herkent de woorden ’telefonisch’ en ‘bereikbaar’ en geeft een automatisch gegenereerd antwoord met het telefoonnummer van het bedrijf. Dit is natuurlijk niet het juiste antwoord. Zo’n situatie kan juist averechts werken en irritatie oproepen bij de bezoeker.

Wanneer kan ik chatbots het beste gebruiken?

Ondanks dat deze software steeds verder ontwikkelt, is een chatbot nog niet in elke situatie inzetbaar. Denk bijvoorbeeld aan een complex probleem wat een klant bij je neerlegt. Een chatbot is nog niet in staat om dit op te lossen, en vaak vinden klanten het in zulke situaties ook fijner om een medewerker te spreken. Maar in andere situaties, zoals het maken van een afspraak of reservering, kan een chatbot perfect werken. Door de bot te koppelen aan een planningsmodule, kan deze heel gemakkelijk zorgen voor een volle agenda, zonder dat daar een medewerker aan te pas hoeft te komen!

Gerelateerde berichten