Voordat je begint met het lezen van deze blog is het misschien handig om even uit te leggen waar de afkortingen SEO en SEA voorstaan. SEO staat voor Search Engine Optimalization en SEA staat voor Search Engine Advertising. Beide termen hebben het gemeenschappelijke doel om jouw website online beter vindbaar te maken voor je doelgroep. 

Bij SEO optimaliseer je je website, zodat Google jouw website kosteloos vertoont bij een bepaald zoekwoord. Om te bepalen of jouw website bovenaan komt, gebruikt Google een zoekalgoritme aan de hand van 150+ criteria. SEO draagt dus bij aan de kosteloze online vindbaarheid.

Bij SEA betaal je Google om een advertentie te tonen voor een bepaald zoekwoord. SEA is dus de betaalde vindbaarheid. De plek waar jouw advertentie zichtbaar wordt hangt af van het bod, de relevantie van de pagina waar de advertentie naar linkt, de opmaak van de knoppen en de door jouw opgegeven zoekwoorden. Belangrijk om te weten, wanneer de advertentie wordt getoond worden er geen kosten in rekening gebracht. Dit gebeurt alleen als er op de advertentie geklikt wordt

Twee belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA

1. Direct resultaat VS. Lange termijn

Een van de belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA is dat je bij SEA direct resultaten boekt. Zodra je start met adverteren zul je het verkeer op je website zien doen toenemen. Bij SEO heeft dit echter tijd nodig. Voordat je de toename gaat zien in het aantal bezoekers, kan hier enkele maanden overheen gaan. SEO is daarentegen wel een duurzame investering. Als de inhoud van je website voortdurend geoptimaliseerd wordt zul je na enige tijd meer bezoekers op de website hebben en dit aantal zal steeds toenemen.

2. Geen kosten VS. Kosten

De kosten voor SEO en SEA zijn beide anders ingedeeld. Bij SEA worden de kosten verrekend aan Google iedere keer als er op jouw advertentie geklikt wordt. Bij SEO betaal je alleen aan de specialist die het SEO traject voor je opstelt. Je betaald bij SEO niks aan Google zelf.

Waarom het combineren van SEO met SEA essentieel is

De essentie van Google is hun klanten het beste resultaat te geven op basis van het opgegeven zoekwoord. Het is dus van belang dat je er voor zorgt, dat wanneer iemand om jouw advertentie klikt, en ze daardoor op de door jouw uitgekozen webpagina belanden, deze SEO-technisch in orde is voor hetgeen waar je mee adverteert.

Wanneer je dus adverteert voor het zoekwoord ‘Webmyday’, zorg dan dat de landingspagina geoptimaliseerd is voor Webmyday. Wanneer je website SEO-proof en up-to-date is, en de landingspagina is geoptimaliseerd voor het betreffende zoekwoord, heb je grote kans dat je advertentie beter scoort en dat je dus minder betaalt voor een klik.