De regels rondom het verzamelen van data in Google zijn strenger geworden. Tegelijkertijd verdwijnen met de opkomst van het cookieloze tijdperk de third-party cookies. Hierdoor ontstaat de vraag: zijn die cookiebanners op websites straks nog wel nodig?
Wat is een cookiebanner en waarom is deze er?
Je bezoekt een nieuwe website en meteen verschijnt er een pop-up in beeld: de cookiebanner. De cookiebanner informeert je over het gebruik van cookies (tracking codes) op een website. Je kunt er je voorkeuren aangeven met betrekking tot het plaatsen van cookies op je apparaat. Deze cookies mogen pas worden geplaatst, nadat jij toestemming hebt gegeven. Dit is wettelijk verplicht volgens de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Met cookies kunnen website-eigenaren bijvoorbeeld analytische gegevens inzien of gerichte advertenties tonen.
Nieuwe wetgeving en de impact op cookiebanners
Alhoewel de AVG-regelgeving rondom cookies en cookiebanners al jaren bestaat, hadden lang niet alle websites een cookiebanner. Laat staan: een goed werkende cookiebanner. Maar er is een nieuwe wetgeving die verandering teweegbrengt.
De Europese Unie heeft met de invoering van de Digital Marketing Act (DMA) nieuwe regels ingevoerd voor grote techbedrijven, zoals Google. Deze regels dwingen hen om toestemming te vragen voor tracking en dataverzameling. Als voorbeeld: om data te verzamelen in Google Analytics, moet Google er zeker van zijn dat jouw website-bezoeker hier akkoord voor heeft gegeven. Daarom heeft Google de ‘Google Consent Mode V2’ in het leven geroepen. Deze nieuwe functie helpt website-eigenaren om de cookiebanner juist in te stellen en daarmee te voldoen aan de privacywetgeving. Implementeer je Google Consent Mode V2 niet goed? Dan zal Google slechts beperkte data doormeten, wat onder ander impact heeft op de prestatie van Google Ads-campagnes.
Het cookieloze tijdperk
Nu denk je misschien: allemaal leuk en aardig die veranderde wetgeving en regels rondom cookiebanners, maar gaan de cookies niet verdwijnen? Dat klopt! Het is iets wat al jaren wordt geroepen, maar nu is het ook daadwerkelijk in gang gezet: third-party cookies verdwijnen. Deze verandering is een grote stap in de richting van meer online privacy. Maar, ondanks de term ‘cookieloos tijdperk’ doet vermoeden, is dit niet het einde van cookies. Er zijn namelijk twee soorten cookies:
Third-party cookies worden geplaatst door andere websites dan de website die je bezoekt. Ze volgen je surfgedrag over verschillende websites.
First-party cookies worden geplaatst door de website die je bezoekt.
Enkel de third-party cookies verdwijnen. En daarmee verschuift de focus naar first-party cookies.
Gevolgen verdwijning third-party cookies
Verschillende browsers zijn al gestart met het blokkeren van third-party cookies. Google heeft zich hier al langer op voorbereid: in Google Analytics 4 verzamelen zij enkel first-party data. Je kunt dus nog wel data inzien, maar beperkter.
Het verdwijnen van third-party cookies heeft met name gevolgen voor adverteren. Het leidt namelijk tot:
- Minder gerichte advertenties
- Minder effectieve remarketing
- Beperkter bereik van targeting over verschillende apparaten
- Moeilijker om de effectiviteit van campagnes te meten
Adverteerders zullen nieuwe manieren moeten vinden om hun doelgroep te bereiken, met meer aandacht voor privacy.
Is de cookiebanner straks nog wel nodig?
Er zijn veel veranderingen op het gebied van privacy en tracking. En daarom is het belangrijk om je data-verzameling opnieuw te bekijken. Maar net als third-party cookies, verzamelen first-party cookies nog steeds waardevolle data over bezoekers. Om te voldoen aan de privacywetgeving, zoals de AVG, is het daarom cruciaal om óók voor first-party cookies toestemming te vragen via een cookiebanner.
Oftewel: cookiebanners are here to stay. 😉
Weet je niet zeker of je website voldoet aan de regelgeving? Mijn collega’s en ik staan voor je klaar. Klik op de onderstaande knop om contact met ons op te nemen.