Je hebt het vast al ergens voorbij zien komen: Universal Analytics (UA) stopt en Google Analytics 4 (GA4) wordt de nieuwe standaard. Maar wat zijn de gevolgen van deze nieuwe versie? En wat zijn de stappen die je moet nemen? Na het lezen van dit artikel ben je helemaal up-to-date!

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics is een tool om websitegegevens te verzamelen. In oktober 2020 is hier een nieuwe versie van gelanceerd, namelijk: Google Analytics 4. Het is een compleet nieuwe manier om je websitegegevens te meten. Hierdoor kun je de data van Universal Analytics (de ‘oude’ versie) niet overdragen aan Google Analytics 4. Dit betekent dat je helemaal opnieuw begint met het verzamelen van gegevens. Maar waarom is er eigenlijk een geheel nieuwe versie? Dit komt omdat Universal Analytics niet meer voldoet aan alle eisen en behoeften. Zo past Google Analytics 4 machine learning toe, is er een betere integratie met Google Ads en is de privacy verbeterd door het automatisch anonimiseren van IP-adressen.

Wat is het grootste verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4?

Het grootste verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 is de meetmethode. In Universal Analytics is de meetmethode gebaseerd op sessies, oftewel websitebezoekers. De meetmethode van Google Analytics 4 richt zich op gebeurtenissen, ook wel events genoemd. Events zijn interacties van een gebruiker op jouw website. Je kunt hierbij denken aan het klikken op interne links, scrollen en het invullen van formulieren. Hiermee geeft Google Analytics 4 meer inzicht in hoe een gebruiker zich gedraagt op jouw website.

Universal Analytics vs Google Analytics 4

Wanneer overstappen naar Google Analytics 4?

Vanaf 1 juli 2023 verzamelt Universal Analytics geen gegevens meer. Daarna heb je nog minimaal zes maanden toegang tot de gegevens in je Universal Analytics-property. Echter, je hebt nog maar tot 1 maart 2023 om zelf een Google Analytics 4 property aan te maken. Vanaf dat moment maakt Google namelijk automatisch een Google Analytics 4 property voor je aan, indien je deze nog niet hebt en/of niet hebt gekoppeld aan je oude Universal Analytics property. Google stelt een nieuwe property in op basis van de oorspronkelijke property. Hierbij worden dus bestaande sitetags hergebruikt. Zorg daarom dat je vóór 1 maart een Google Analytics 4 property aanmaakt en koppelt. Zo heb je zelf controle over de instellingen. Richt de nieuwe property vervolgens vóór 1 juli 2023 in, maar het liefst zo snel mogelijk. Zo kun je langzaam wennen aan de nieuwe interface en kun je nog even terugvallen op Universal Analytics.

Starten met Google Analytics 4

Eén ding is duidelijk: het is tijd om aan de slag te gaan met Google Analytics 4. Ben je al klant bij ons? Dan zal je vaste contactpersoon je informeren over de veranderingen. Verder stellen wij de Google Analytics 4 property alvast voor je in (of we hebben dit al gedaan). Dit doen we door een nieuwe tag in te stellen via Google Tag Manager. Zo kunnen we data verzamelen via Google Analytics 4. Totdat Universal Analytics komt te vervallen, zullen we de twee versies naast elkaar laten lopen. De komende tijd gaan we aan de slag met het inrichten van de nieuwe interface. We gaan de nieuwe property inrichten, zodat we inzicht krijgen in de websitegegevens die interessant zijn voor jouw bedrijf. Natuurlijk zullen we je wegwijs maken in de nieuwe versie van Google Analytics. Ben je nog geen klant bij ons? Neem dan gerust contact met ons op. Wij kunnen Google Analytics 4 voor je inrichten en we kunnen je er alles over vertellen tijdens een training.

Vragen over GA4?

Heb je nog vragen over Google Analytics 4? Stel deze dan gerust! Wij helpen je graag. Je kunt ons altijd bellen via 085-401 4165 of contact opnemen via het contactformulier.

Linde Haverhals
Online Marketeer

Kom je er zelf niet uit of heb je nog vragen?

Wil je graag meer weten over over dit onderwerp? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen.
Onze specialisten helpen je graag verder!

Gerelateerde berichten