Er was eens… dit is natuurlijk niet de manier hoe je jouw storytelling hoeft aan te pakken. In de huidige markt is het een groot voordeel als jouw product of dienst écht onderscheidend is. Dit kan zijn, doordat het een probleem oplost, een bijzondere geschiedenis heeft of de manier van produceren minder schadelijk is voor het milieu. Dat bedrijven inmiddels weten dat het uitlichten van zulke unique selling points (USP’S) belangrijk is, merken we maar al te goed. Bijna iedere website, Instagram bio of folder staat vol met USP’s van het desbetreffende bedrijf. Hoe jouw bedrijf zich daarvan kan onderscheiden? Story telling!

De voordelen van storytelling

Storytelling is dé manier om jouw volgers en bezoekers te binden aan jouw bedrijf. Er zullen ongetwijfeld in jouw branche genoeg concurrenten zijn. Storytelling geeft jou de kans om je op een andere manier te onderscheiden dan bijvoorbeeld met een scherpe prijs. Neem bezoekers mee in jouw wereld. Vragen als: Waarom is dit jouw passie? Hoe ben je begonnen en wat heeft geleid tot het succes van nu? Of welke obstakels heeft jouw bedrijf overwonnen? Zijn perfect te verwerken op jouw website of in jouw online en offline uitingen. Op deze manier kan je jouw doelgroep inspireren. Ook zal je doelgroep zich eerder herkennen in jouw bedrijf wanneer je jouw verhaal op de juiste manier weet te vertellen. Verhalen worden daarbij makkelijker onthouden dan feiten en cijfers en zorgen ervoor dat het verhaal van jouw bedrijf bekender wordt!

Waar moet je beginnen?

Hebben we je enthousiast gekregen? Goed! We kunnen ons voorstellen dat je niet zo goed weet waar je moet beginnen, dus we helpen je alvast een eind op weg. Neem de tijd voor een goede brainstorm. Schrijf alle redenen op die jouw bedrijf zo bijzonder maken en geef antwoordt op de al eerder gedeelde vragen. We sommen deze nogmaals voor je op:

  • Waarom is dit jouw passie?
  • Hoe ben je begonnen?
  • Wat heeft geleidt tot het succes van nu?
  • Welke obstakels heeft jouw bedrijf overwonnen?

Na het beantwoorden van deze vragen, kan je hier een goedlopend verhaal van maken en deze op chronologische volgorde zetten.

Hoe pas je storytelling toe?

Je hebt inzichtelijk gemaakt wat het verhaal is van jouw bedrijf. Nu is het tijd om ook daadwerkelijk iets met dit verhaal te doen. Dat kan op heel veel verschillende manieren. Zo kan je dit verhaal opnemen op de ‘Over ons’ pagina, gebruiken in je online en offline uitingen of op elke andere mogelijke manier delen met jouw doelgroep. Kies een manier die past bij jouw bedrijf én jouw verhaal.

Storytelling in de praktijk

Om je een goede voorstelling te kunnen geven van wat je met storytelling kan doen op een website, delen we graag het volgende voorbeeld. Pacto Navio is een website die Cubaanse rum verkoopt. Pacto Navio vertelt op hun website het verhaal van Cuba, de geschiedenis van de Rum en de historie van hoe Rum uit Cuba naar andere landen wordt geïmporteerd. Met bewegende elementen, geluidseffecten en een specifieke stijl, vertellen ze dit verhaal op een unieke manier aan hun bezoekers. Nu hoef je uiteraard niet zóveel elementen te gebruiken om jouw verhaal te vertellen, maar je kan je wel laten inspireren voor de mogelijkheden op jouw website!

Enthousiast geworden over storytelling?

Heb je hulp nodig bij het juist verwoorden, delen of vormgeven van jouw verhaal? Wij helpen je graag! De mogelijkheden zijn eindeloos. Lees hier meer over op onze pagina over storytelling of neem contact met ons op via het contactformulier. Liever direct een medewerker spreken? Dan kan je ons altijd bellen op 085-401 4165! We beantwoorden je vragen graag. En ze leefden nog lang en gelukkig…

Tara van der Graaf
Support & Project Manager

Kom je er zelf niet uit of heb je nog vragen?

Wil je graag meer weten over over dit onderwerp? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen.
Onze specialisten helpen je graag verder!

Gerelateerde berichten