Denk aan een merk als McDonald’s, en je ziet de grote gele M langs de snelweg. Wie kent deze niet? Dit is een klassiek voorbeeld van hoe deze bekende fastfoodketen een volledige branding neerzet met diverse uitingen door het hele land. Met een complete branding creëer je namelijk een sterke uitstraling, herkenbaarheid voor de klant en bouw je een emotionele connectie op met je doelgroep. Ik vertel je graag meer over branding en waarom dit belangrijk is voor jouw bedrijf of merk!

Wat is branding?

Om de definitie van branding uit te leggen, gaan we even terug in de tijd. Vroeger brandmerkten boeren hun koeien om te laten zien bij welke boer een koe hoorde. Dit gaf het eigendom aan en voorkwam diefstal. Later werden bierkratten en -vaten gebrandmerkt om te verduidelijken welke soort drank ze bevatten. Tegenwoordig is branding een veel breder begrip.

Bij een merk of branding wordt meestal meteen gedacht een logo, vorm of kleurenpallet wat herkenbaar is voor een bedrijf. Maar een branding gaat veel verder dan alleen een logo. Branding is het complete plaatje van A tot Z waarmee een bedrijf zijn waarden laat zien aan de buitenwereld met on– en offline middelen. Hierbij speelt de emotionele waarde, visuele uitstraling en het gevoel dat consumenten hebben bij jouw merk een belangrijke rol.

Waarom is branding zo belangrijk?

De belangrijkste reden waarom branding essentieel is voor jouw bedrijf, is dat het draait om erkenning en herkenning door de consument. Hoe vaker consumenten jouw merk zien, hoe vertrouwder ze ermee raken, wat de kans vergroot dat ze tot aankoop overgaan. Daarnaast helpt branding je om je te onderscheiden van concurrenten. Uniek zijn is tegenwoordig een grote uitdaging, maar met een sterke branding kun je het verschil maken en de juiste doelgroep bereiken.

Om ervoor te zorgen dat de doelgroep begrijpt wat jouw merk doet, geldt: ‘consistency is key’. Branding helpt om de tone of voice en de juiste uitstraling te bepalen, waardoor je als merk gelijk herkent wordt. Als we bijvoorbeeld de slogan ‘alles voor een glimlach’ 😀 horen denken we gelijk aan…

Hoe ga ik aan de slag met branding?

Om je eigen merk te bouwen is het belangrijk te starten met onderzoek. Wie is mijn doelgroep en wie zijn mijn concurrenten. Met de juiste strategie en doelstelling voor ogen kun je met volle overtuiging jouw product of dienst naar buiten brengen. Vervolgens kun je starten met een naam, logo en slogan voor jouw merk. Om je branding helemaal ‘rond’ krijgen kun je verschillende middelen inzetten om on- en offline zichtbaar te worden.

Enkele voorbeelden om mee te starten:

  • Website
  • Visitekaartje
  • Informatieve flyer
  • Emailhandtekening
  • Social media kanalen
  • Brochure

In het kort: de uitstraling van jouw merk gaat of staat met een sterke branding. Het zorg voor herkenning, consistentie en onderscheid van jouw concurrenten.

Zie je door de bomen het bos niet meer, en weet je niet waar te beginnen? Het team van Webmyday staat klaar om samen met jou een succesvolle branding te bouwen. Twijfel niet en neem vandaag nog contact met ons op.

Ontdek ons portfolio

Ontdek enkele DTP projecten uit ons portfolio om inspiratie op te doen.

Naomi Jonas
Grafisch Vormgever

Kom je er zelf niet uit of heb je nog vragen?

Wil je graag meer weten over over dit onderwerp? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen.
Onze specialisten helpen je graag verder!