De 5 beste tips om SEO in te zetten voor jouw bedrijf
Op zoek naar een manier om je website beter vindbaar te maken? Dan is SEO een essentieel onderdeel. Stel je voor: je hebt een bloeiend bedrijf met goede producten of diensten, maar je website wordt maar niet zichtbaar in de zoekresultaten. Potentiële klanten hebben geen idee dat jouw bedrijf bestaat omdat ze je simpelweg niet kunnen vinden. Dan is dit hét moment om je te verdiepen in SEO. Het optimaliseren van je website voor zoekmachines (zoals Google) kan het verschil maken in de online zichtbaarheid van jouw product/dienst. Maar hoe begin je met SEO voor jouw bedrijf? In deze blog delen wij onze kennis door middel van vijf SEO tips die je kunt toepassen op jouw website!
1: Doe onderzoek naar relevante zoekwoorden
Als je gaat beginnen met zoekmachineoptimalisatie is het belangrijk om eerst te kijken naar een hoofdzoekwoord. Dit is het onderwerp waarop je de pagina gaat baseren. Daarna ga je opzoek naar andere zoekwoorden die relevant zijn en die jouw pagina of dienst het beste omschrijven. Om dit te onderzoeken kan je gebruiken maken van tools zoals SE ranking of Google Search Console.
2: Breng zoekwoorden terug op verschillende delen van je pagina
Google analyseert elke pagina doorgrondig en bekijkt per pagina van een website waar de pagina over gaat. Wanneer in de belangrijke delen van de pagina hetzelfde zoekwoord terugkomt, weet Google dat deze pagina relevant is voor dat specifieke zoekwoord. Daarom is het belangrijk om het zoekwoord terug te laten komen in verschillende onderdelen van een pagina.
- De URL: in de URL laat je het liefst het hoofdzoekwoord terug komen, zodat Google de pagina begrijpt.
- De meta omschrijving: hier komt het hoofdzoekwoord een keer in terug, zodat het aansluit bij het zoekgedrag van mensen. Indien er ruimte is, kan er ook een variatiezoekwoord (een andere variant of samenstelling van het zoekwoord) terugkomen.
- De paginatitel: laat het hoofdzoekwoord altijd terug komen in de titel van je pagina.
- De H-koppen: gebruik in de verschillende koppen een mix van het hoofdzoekwoord + variatiezoekwoord.
- Tekstuele content: hier komt vanzelfsprekend de informatie over het hoofdzoekwoord. Deel de tekst op in een variatie tussen het hoofdzoekwoord en variatiezoekwoorden.
3: Gebruik waardevolle en unieke content
Teksten op een pagina vormen de basis waarop Google zijn rangschikking baseert. De teksten kunnen uitgelezen worden, wat bijdraagt aan de vindbaarheid. Naast een steengoede tekst is de aanvullende content ook erg waardevol. Bijvoorbeeld: afbeeldingen, video’s, links en PDF-downloads.
Zorg er altijd voor dat je alle afbeeldingen voorziet van een titel en een alt-tekst met de relevante zoekwoorden zodat Google deze afbeeldingen koppelt aan het zoekwoord en jouw pagina, wat erin kan resulteren dat Google de afbeelding weergeeft in Google afbeeldingen. Zorg altijd voor unieke content en vermijd het kopiëren van content van andere websites. Dubbele content heeft een negatief effect op de vindbaarheid. Dit komt doordat Google geen dubbele informatie aan gebruikers wil tonen.
4: Schrijf een goede meta omschrijving
De meta omschrijving is het stukje tekst wat bij de titel wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Hoewel de meta beschrijving niet wordt meegenomen voor de vindbaarheid, wordt deze wel getoond in de zoekresultaten en heeft het impact op het klikgedrag van de gebruiker. Het is daarom van belang dat deze zo goed mogelijk wordt ingevuld. Gebruik altijd een unieke meta omschrijving waarin het zoekwoord minstens één keer terugkomt en schrijf de tekst zo overtuigend mogelijk.
5: Linkbuilding en interne links
Het is belangrijk dat er externe links zijn van andere websites die naar jouw pagina verwijzen, ook wel backlinks genoemd. Dit helpt bij het opbouwen van autoriteit van een pagina en deze zo hoger te tonen in de zoekresultaten. Daarnaast zijn interne links, zoals een link naar een andere pagina op jouw website, ook erg belangrijk. Deze links dragen niet alleen bij aan de zoekmachine optimalisatie maar ook aan de gebruiksvriendelijkheid van de website.
Hopelijk helpen deze SEO tips jou om inzicht te krijgen in hoe jij jouw bedrijf beter online zichtbaar kan maken. Kom je er zelf niet helemaal uit of heb je nog vragen? Wij zijn dagelijks bezig met verschillende SEO werkzaamheden voor onze klanten. Vul ons contactformulier in voor een vrijblijvend gesprek. Onze specialisten helpen je graag verder. Ontdek hoe Webmyday samen met jou kan kijken naar het optimaliseren van de online aanwezigheid voor jouw bedrijf.
Bekijk al onze diensten op het gebied van online marketing voor een breed aanbod aan oplossingen en vergeet ons ook niet te volgen op social media voor meer tips, nieuws en inspiratie!