Herken je dat? Dat je schoenen hebt opgezocht en vervolgens overal die schoenen in advertenties voorbij ziet komen? Dat is een perfect voorbeeld van retargeting. Maar ook wanneer jij in bijvoorbeeld Dordrecht door een bepaalde straat hebt gelopen, kan je de volgende dag een advertentie te zien krijgen van een restaurant in de buurt van die straat. Er zijn dus verschillende manieren om te retargeten. De meest voorkomende manier is dat er een advertentie op consumenten wordt gericht op basis van hun eerdere internetgedrag. We leggen je graag uit waarom retargeting zo effectief is!

Retargeten door Third Party Cookies

Google en social media kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn tracken jouw activiteiten door zogeheten third party cookies en verzamelen zo informatie die online marketeers weer kunnen gebruiken om hun retargeting in te stellen. Third party cookies zijn de laatste jaren veel in opspraak geweest, maar hier bereiden de diverse kanalen zich al op voor. Zo gaven we eerder al meer uitleg over de update van Apple die invloed heeft op Facebook advertenties en hoe je op deze update kan inspelen.

Waarom retargeting zo enorm effectief is?

Het is relatief goedkoop. Vergeleken met het adverteren in een tijdschrift of op bijvoorbeeld een billboard. Dit maakt online adverteren ook een aantrekkelijke optie voor kleinere bedrijven. Daarbij kan je zelf bepalen welk bedrag je wil uitgeven en kan je dus beginnen met een lager bedrag wanneer je er nog niet helemaal zeker van bent.

Resultaten zijn meetbaar. De statistieken zijn vanaf het eerste moment inzichtelijk en geven je een goed beeld van de resultaten van de campagne. Hoeveel mensen de campagne voorbij hebben zien komen, hoeveel mensen er hebben doorgeklikt naar de website en hoeveel mensen uiteindelijk actie hebben ondernomen, is allemaal te meten!

Makkelijk te sturen. Doordat je altijd de resultaten kan analyseren, kan je makkelijk en tijdig sturen wanneer de campagne niet loopt zoals je zou willen.

Bereik consumenten die al eerder interesse hebben getoond in jouw bedrijf of een overeenkomende branche. Je kan namelijk retargeten op bezoekers van jouw website, maar ook op mensen die hetzelfde profiel hebben als de bezoekers van jouw website.

Bezoekers segmenteren op basis van hun koopintentie. Bezoekers die enkel de landingspagina bezoeken, zijn wellicht alleen op zoek naar inspiratie. Deze bezoekers kan je retargeten met extra informatieve content. Bezoekers die al een product of dienst in hun winkelmandje hebben gestopt, hebben een hoge intentie en kan je retargeten met een actie als ‘gratis verzending’ of ander voordeel om sneller tot koop over te gaan.

Enthousiast geworden over de wereld van retargeting?

Enthousiast geworden? Begin dan vooral met online adverteren! We helpen je graag. Bij Webmyday zijn we gespecialiseerd in online adverteren en we bespreken graag de mogelijkheden met jou! Meer te weten komen over Webmyday? Neem een kijkje op onze Instagrampagina!