Begin dit jaar kwam Apple weer met een nieuwe update voor hun operating systeem (IOS14). Iets waar niet iedereen geheel blij van werd. Er gaat namelijk een wijziging plaatsvinden wat het voor marketeers een stukje lastiger maakt. Want welke invloed gaat de IOS 14(.4) update op Social Media advertenties hebben? En hoe kun je je hierop voorbereiden? In deze blog schrijven we wat er door de update verandert en wat je zelf kunt doen.
App gebruikers moeten toestemming geven
Wat valt er nu al op na het installeren van deze update? Bij sommige (app) gebruikers wordt nu al actief gevraagd of ze tijdens het gebruik van apps zoals Instagram en Facebook toestemming geven om getraceerd te worden via zogeheten third party cookies.
April dit jaar is het tijd voor de volledige uitrol van ISO14.4. Dit betekent dat de data die op platforms zoals Instagram of Facebook wordt verzameld bijna niet meer inzichtelijk worden gemaakt. De gevolgen hiervan op advertenties van social media platformen is op dit moment nog niet geheel bekent, maar er zullen zeker dingen gaan veranderen.
Wat betekent dit voor Social Media platformen?
Social media platformen zoals Instagram en Facebook gebruiken data die ze ontvangen van websites die door consumenten bezocht zijn. Deze data wordt gekoppeld aan een profiel en op basis hiervan kan worden opgemaakt of een advertentie werkelijk leidt tot acties op de website. Mocht deze data straks niet meer inzichtelijk zijn dan kan Facebook en/of Instagram lastig bepalen welke advertentie interessant is voor elke persoon.
Wat kun je doen om je hierop voor te bereiden?
Gelukkig zijn er twee manieren om je voor te bereiden op de aankomende update! Hieronder kun je zien hoe je dat zelf kunt doen. Deze zijn erg technisch en daarom kijken wij graag met je mee! Onze specialisten helpen je graag met het doorvoeren van domein verificatie en/of pixel configuratie.
Domein Verificatie
Start hier zo snel mogelijk mee want dit is belangrijk! Binnen Facebook Business manager heb je de mogelijkheid om jouw domein te verifiëren. Dit zal ervoor zorgen dat je het beste uit jouw advertenties kunt halen.
- Ga naar business.facebook.com
- Kies jouw bedrijf en ga naar ‘bedrijfsinstellingen’.
- Klik aan de linkerzijde op ‘merkveiligheid’ en selecteer domeinen. (Wanneer dit niet zichtbaar is ben jij niet de eigenaar van het Business manager account).
- Als je dit gedaan hebt, voeg dan je hoofddomeinnaam toe en refresh de pagina. (Hoofdomein naam is de URL van jouw homepage. Bijvoorbeeld webmyday.nl)
- Nu is het tijd om de stappen te doorlopen, zodat de domeinverificatie afgerond kan worden.
Pixel configuratie
Ben je in beheer van jouw eigen Facebook Pixel? Dan dien je prioriteit toe te voegen aan jouw conversiepunten. Conversiepunten (ook wel call-to-action punten) is het gedeelte op de website waarop een bezoeker een actie uit kan voeren.
Facebook heeft een limiet van 8 conversiepunten per domein. Als je zelf niets instelt, kiest Facebook zelf de meest relevante gebeurtenissen. Overige events worden inactief gemaakt. Zorg daarom dat je er op tijd bij bent. Heb je méér dan 8 conversiepunten geïnstalleerd. Dring dit dan terug naar het bovengenoemde aantal.
- Ga naar business.facebook.com
- Kies jouw bedrijf en ga vervolgens naar ‘Gebeurtenisbeheer’.
- Selecteer de 8 meest relevante events.
- Verwijder alle gebeurtenissen die niet relevant zijn.
Het instellen van de conversie API
Een extra manier is om gebruik te maken van de Facebook conversie API. Met de conversie API leg je als het ware een verbinding tussen je website en de servers van Facebook. Facebook legt hierbij een link tussen de data van jouw klanten en matcht dit met de data die in Facebook verzameld wordt. Door de Conversions API te gebruiken kun je meer inzichten krijgen in de type mensen die interactie hebben met jouw product of diensten. Hierdoor ben je niet meer alleen maar afhankelijk van pixeldata. Je kunt de API handmatig configureren of een partnerintegratie gebruiken. Als je voor de laatste optie kiest, volg dan de stappen hieronder.
- Ga naar business.facebook.com
- Ga naar ‘gebeurtenisbeheer’ en selecteer je pixels in het tabblad ‘instellingen’.
- Daarna zoek je het gedeelte Conversions API en klik je op ‘een partner kiezen’.
- Vervolgens kunnen je de stappen volgen.
Kom je er zelf niet uit?
Onze collega’s helpen je graag verder. Wij kunnen bovenstaande acties zonder problemen voor jou uitvoeren. Wacht niet te lang, want dat heeft gevolgen voor jouw advertenties!