Het nut van een nieuwsbrief
Het gebruik van een nieuwsbrief kent verschillende voordelen. Door middel van een nieuwsbrief heb jij als bedrijf de mogelijkheid om een relatie op te bouwen met de ontvangers. Wanneer je een nieuwsbrief verstuur naar mensen die zich onlangs hebben aangemeld, zullen zij snel betrokken raken bij jouw bedrijf. Met de doelgroep die al een tijd bekend is met jouw bedrijf, bouw je een nog betere band op. Denk hierbij aan het delen van exclusieve nieuwtjes en aanbiedingen.
Verder kan de lezer niet afgeleid raken door andere content, want de omliggende content is jouw content. Denk maar eens aan Facebook. Hier moet jouw content het opnemen tegen berichten van concurrenten die, net als jij, ook heel graag aandacht willen.
Een nieuwsbrief stuur je alleen naar iemand die erom vraagt, in tegen stelling tot bijvoorbeeld Facebook. Dat is een massamedium met veel berichten van verschillende zenders. Daarnaast moet je geluk hebben dat jouw fan je bericht voorbij ziet komen. Je nieuwsbrief kun je helemaal persoonlijk inrichten. Je kunt zelfs mensen bij naam noemen om het extra persoonlijk te maken.
Een ander belangrijk voordeel is dat je alles kunt doormeten. Denk bijvoorbeeld aan inzichten in wie de nieuwsbrief hebben geopend, welk tijdstip de nieuwsbrief is gelezen en hoe vaak er is geklikt op de gekozen call to action. Een call to action kan het bezoeken van de website, een aankoop doen of contact opnemen zijn. Deze gegevens kun je koppelen aan Google Analytics om zo nog betere inzichten te krijgen in het gedrag van jouw doelgroep. Met al deze gegevens kun jij in het vervolg de nieuwsbrief nog specifieker inrichten.
In 6 stappen een nieuwsbrief opzetten
Het is duidelijk dat een nieuwsbrief zeer efficiënt kan zijn Maar hoe stel je een nieuwsbrief op?
- Doelstelling
Bepaal het doel van je nieuwsbrief. Wil je de verkoop stimuleren, meer verkeer naar je website of wil je de ontvangers bijvoorbeeld activeren tot het downloaden van een brochure? - Doelgroep
Bepaal de doelgroep van de nieuwsbrief. Wil je je klanten benaderen die al eens een aankoop hebben gedaan? Of juist degene die nog geen aankoop hebben gedaan? Als je meerdere lijsten hebt en deze zijn ingedeeld op bijvoorbeeld leeftijd, woonplaats of interesses, dan kun je deze ook specifieke nieuwsbrieven vesturen. Naar elke doelgroep stuur je een unieke nieuwsbrief die aansluit bij hun wensen en behoeftes. - Inleven in de doelgroep
Door in het leven van je doelgroep te stappen en jezelf kritische vragen te stellen, kun je de inhoud van je nieuwsbrief scherp opstellen. Stel vragen zoals: wat wil de ontvanger lezen, waar hebben zij behoefte aan en hoe los ik hun problemen op? - Structuur
Zorg voor een sterke structuur. Door op de hoogte te zijn van de laatste trends en ontwikkelen weet jij wat jouw doelgroep wil zien en wat bij hun past. Denk hierbij aan het indelen van de nieuwsbrief, kleur gebruik en afbeeldingen of video’s. Pas dit ook regelmatig aan om je lezer te verrassen. - Dag en tijdstip
Vervolgens ga je onderzoek doen naar een datum en tijdstip om de nieuwsbrief te versturen. De eerste keer zal dit geen precisie werk zijn. Maar na de eerste keer kun jij analyseren op welke dag en welk tijdstip de nieuwsbrief het meest is geopend. Deze gegevens kun jij doorvoeren naar de volgende nieuwsbrief. - Analyseren
Nadat de nieuwsbrief is verstuurd en geopend door de doelgroep is het tijd om te analyseren. Zoals eerder genoemd kun je veel kanten op bij het analyseren. Vanuit deze analyse voer je de belangrijkste gegevens door naar je volgende nieuwsbrief. Ook kun je weer nieuwe inzichten meten. Denk aan het toepassen van een andere call to action, kleuren of specifiekere doelgroep.
Een nieuwsbrief schrijven, opzetten, versturen en wekelijks bijhouden is een hele klus. Wij van Webmyday begrijpen dat je het als succesvolle ondernemer al druk genoeg hebt. Daarom staan onze medewerkers voor je klaar om dit voor jou uit handen te nemen!
Benieuwd naar de mogelijkheden van Webmyday? Neem vrijblijvend contact met ons op!