Conversies meten vanuit een contactformulier is vrij makkelijk. Door een bedank-pagina achter je contactformulier te zetten, zie je precies hoeveel mensen er op die pagina zijn gekomen en hoeveel conversies je dus hebt. Maar hoe zit dat met klanten die telefonisch contact opnemen in plaats van via de website? Hoe kun je hieruit conversies meten? Je kunt natuurlijk kijken hoe vaak er via de website op je telefoonnummer is geklikt, maar het zou goed kunnen dat je dan nog wat conversies mist. Gelukkig is er nog een andere manier, namelijk call tracking!
Wat houdt call tracking precies in?
Call tracking zorgt ervoor dat jij als marketeer een duidelijk inzicht krijgt in het aantal telefoontjes wat je via een campagne op bijvoorbeeld Google behaald. Het gaat veel verder dan alleen het registreren van klikken op het telefoonnummer. Deze theorie wordt namelijk al ontkracht op het moment dat er iemand via desktop of een tablet je website bezoekt en besluit te bellen. Er kan dan niks gemeten worden, omdat de bezoeker nergens op klikt. Hij of zij pakt een telefoon en toetst het nummer wat op je website staat handmatig in. Wel een conversie, maar er wordt geen data gemeten en dat is natuurlijk zonde.
Hoe werkt call tracking?
Bij call tracking wordt er een stukje code ingevoerd op de pagina’s waarop jij de telefoontjes wilt doormeten. Op het moment dat een bezoeker op je website komt via bijvoorbeeld een Google Adwords advertentie, krijgt hij of zij op de landingspagina niet het echte telefoonnummer, maar een soort doorschakelnummer te zien. Dit nummer wordt automatisch ingeladen en is bij elke nieuwe bezoeker anders.
Op deze manier kun je precies zien hoeveel mensen er daadwerkelijk bellen via je Google Adwords campagne en kun je voor jezelf bepalen of dit waardevol genoeg is!
Wat kun je nog meer met call tracking?
Daarnaast zijn er nog meer mogelijkheden om beter inzicht te krijgen in de telefoontjes van bezoekers. Zo kun je bijvoorbeeld ook de duur van de gesprekken zien en is het zelfs mogelijk om telefonische gesprekken vanuit call tracking op te nemen! Dit is ideaal als je bijvoorbeeld je personeel wilt trainen in telefonische verkoopgesprekken of meer inzicht wilt in de behoeften van mensen die bellen. Let wel op dat je dit niet zomaar mag doen, vooraf aan het telefoongesprek moet dit altijd aan de beller vermeld worden i.v.m. privacy voorschriften.