Adverteren op social media. Het is een hele krachtige manier om voor een relatief laag bedrag, een groot aantal mensen te bereiken. Maar, dan moet je het wel op de juiste manier doen! Anders dan een gewone social media post, kost een advertentie geld. Daarom is het belangrijk om vooraf goed na te denken wie je wilt bereiken, waarom je deze groep wilt bereiken en hoe je dit op de juiste manier kunt doen.

Bepaal je doelgroep(en)

Misschien wel het belangrijkste onderdeel is bepalen aan wie je je advertentie wilt laten zien en wat de redenen zijn van je doelgroep(en) om jouw product of dienst te kopen. Probeer dit zo uitgebreid mogelijk voor jezelf uit te werken, want als je dit niet goed in kaart brengt zal je advertentie veel minder effectief zijn. Soms kan het zelfs zo zijn dat een bepaald product of dienst 2 verschillende doelgroepen heeft. Dat wil zeggen dat er 2 groepen mensen zijn die allebei om een andere reden geïnteresseerd zijn. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar we leggen het uit met een voorbeeld:

Een bloemenwinkel die ook een online webshop heeft, wil op social media gaan adverteren om extra veel potentiële klanten te bereiken. Het doel van de advertentie is dat de doelgroepen doorklikken naar de webshop, om vervolgens online een bestelling te plaatsen. 

Het zou het meest voor de hand liggend zijn om deze advertentie te richten op vrouwen. Vrouwen kopen nu eenmaal vaker bloemen om bijvoorbeeld in huis neer te zetten, zodat het binnen wat gezelliger wordt. Als vrouwen bloemen kopen is het vaak voor zichzelf.

Maar aan de andere kant kunnen ook juist mannen een goede doelgroep zijn voor een bloemenwinkel. Zeker rondom speciale dagen zoals Valentijnsdag, zijn het juist mannen die een bosje bloemen kopen voor hun vriendin of vrouw. Zij kopen dus minder snel bloemen voor zichzelf, maar als cadeau voor iemand anders.

De benadering

Het is dus belangrijk om deze 2 doelgroepen in een social media advertentie op verschillende manieren te benaderen, omdat ze het product allebei met een andere reden kopen. Bij vrouwen moet de bloemenzaak inspelen op het voordeel van bloemen in huis. Bijvoorbeeld, dat het er gezelliger door wordt en dat het wat kleur in huis haalt. Maar mannen moet op een hele andere manier benaderd worden. Zij kopen de bloemen juist om iemand anders mee blij te maken. In de advertentie gericht op mannen, moet dus duidelijk naar voren komen dat het een leuk cadeau is om weg te geven aan bijvoorbeeld je vrouw of vriendin tijdens Valentijnsdag.

Door te weten wie je doelgroepen zijn en wat deze doelgroepen belangrijk vinden, kan je een gerichte en effectieve campagne starten!

Extra mogelijkheden met adverteren

Social media platforms bieden extra mogelijkheden om je advertentie nog effectiever in te zetten. Zo kun je gebruik maken van een remarketing campagne. Dit is een campagne die wordt getoond aan bijvoorbeeld iedereen die een bepaald product op jouw website heeft bekeken maar deze nog niet heeft aangeschaft. Of aan iedereen die vanuit de advertentie heeft doorgeklikt naar een inschrijfformulier op de website, maar zich nog niet heeft ingeschreven. Deze personen kunnen wij op social media “volgen” met advertenties om ze uiteindelijk over te halen. Als deze mensen eerder al moeite hebben gedaan om jouw website te bekijken en de advertentie op een later moment nog een keer voorbij zien komen, is er een kans dat ze alsnog doen wat jij van ze vraagt.

Nog een goede manier om succesvol te adverteren is door middel van een vergelijkbare doelgroepen. Dit houdt in dat er gekeken wordt welke mensen vergelijkbaar zijn met de doelgroep die bijvoorbeeld jouw pagina heeft geliked of de doelgroep die jouw website heeft bezocht. Door de advertentie ook te tonen aan de vergelijkbare doelgroep vergroot je de kans om geïnteresseerden te vinden.