Een ‘call to action’ oftewel CTA is erg belangrijk als het gaat om het behalen van conversies op je website. Maar weet iedereen wel wat een call to action is, en hoe je deze moet gebruiken? Wij vonden het hoog tijd om hier eens wat meer uitleg over te geven!
Wat is een call to action?
Allereerst is het natuurlijk goed om te weten wat een call to action is. Een CTA is een manier om de bezoekers van je website naar een bepaalde actie toe te sturen, zoals bijvoorbeeld een aankoop, een offerte aanvraag of het invullen van een contactformulier.
Een goede call to action is bepalend voor de effectiviteit van je webpagina en kan er dus voor zorgen dat de conversies toenemen. Maar hoe zorg je voor een goede call to action?
Een call to action die leidt tot conversies
Als een bezoeker op jouw website terecht komt, maakt diegene binnen een paar seconde een keuze. Past de website wel of niet bij waar hij of zij naar op zoek is? Binnen die paar seconden is het belangrijk om de aandacht van de bezoeker te trekken doormiddel van goede call to actions. Voorbeelden hiervan zijn;
- Buttons; deze vind je vaak onder een stuk tekst in een opvallende kleur.
- Afbeeldingen met een link naar de juiste pagina; staan vaak aan de zijkant van de webpagina en trekken direct de aandacht.
- Linkjes in de tekst; herken je vaak aan een andere tekstkleur of een streep er onder.
Een bezoeker moet direct weten wat er van hem of haar verwacht wordt en de weg daar naartoe moet zo makkelijk mogelijk gemaakt worden. Hoe minder moeite iemand hoeft te doen om de gewenste actie uit te voeren, hoe groter de kans dat dit ook daadwerkelijk geberut. Alleen door de juiste sturing zullen de websitebezoekers doen wat jij wilt, zoals een aankoop of contact opnemen!