Per 25 mei 2018 geldt er een nieuwe wet voor alle landen in de EU: de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De nieuwe wet geeft bedrijven een grotere verantwoordelijkheid om de privacy van personen te beschermen.

Je website is natuurlijk bij uitstek de plek waar je wilt dat alles omtrent de AVG-wetgeving goed geregeld is. Het is jouw visite kaartje richting de buitenwereld, dit zijn klanten en leveranciers. Maar jouw website is openbaar, dus gemakkelijk te controleren door de Autoriteit Persoonsgegevens. Het is dus van groot belang dat jouw website alles goed geregeld heeft omtrent de AVG.

Heb jij je website al AVG proof gemaakt? Kom er achter door onze AVG checklist!

Checklist AVG-wetgeving

Check 1. Verzamelen de tools op jouw website persoonsgegevens?

Als het antwoord op de bovenste vraag nee is, is er niks aan de hand. Als het antwoord ja is, dan zijn de volgende vragen relevant:

  • Welke persoonsgegevens verzamel ik?
  • Heb ik toestemming van de bezoeker nodig om deze gegevens te verzamelen?
  • Worden de gegevens in EU of onder privacy shield opgeslagen?
  • Heeft de tool hun beveiliging op orde?
  • Hoelang bewaart de tool persoonlijke gegevens?

Bij tools kun je denken aan Google Analytics, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, nieuwsbriefsystemen, Google Maps, Hotjar, Mailchimp etc.

Check 2. Welke gegevens verzamel ik bij mijn contactformulieren?

Contactformulieren zijn dé plek waar persoonsgegevens worden verzamelt. Het is van belang dat je goed onthoud dat je de gegevens die mensen hier achter laten, alleen mag gebruiken voor het doel waarvoor ze zijn ingevuld. Je mag een offerte aanvraag formulier dus enkel en alleen gebruiken om een offerte naar de desbetreffende persoon op te sturen.

Daarnaast moet je bij contactformulieren waarbij gevraagd wordt naar persoonsgegevens, duidelijk vermelden wat er met die persoonsgegevens gebeurt en mensen moeten hier expliciet akkoord mee gaan.

Check 3. Heb je al een privacy policy en/of cookie policy?

Een belangrijk doel van de AVG wetgeving is meer transparantie en begrijpelijkheid over de privacy. Het is dus een goed idee om een privacy policy en/of een cookie policy op je website te plaatsen. Hierin kun je de punten bij check 1 en 2 communiceren naar je bezoeker.

Check 4. Cookies

Officieel vallen de cookies niet onder de AVG wetgeving, maar ze hebben er wel mee te maken. Veel cookies worden namelijk gebruikt om profielen van bezoekers op te stellen en op andere websites te gebruiken voor persoonlijke advertenties.

Wanneer je voldoende gegevens van iemand hebt, word het van zelf persoonlijk en valt het dus uiteindelijk wel onder de AVG wetgeving…. Maar heeft jouw bedrijf wel de toestemming van de bezoeker voor de cookies?

Schakel Webmyday in om jouw website AVG proof te maken!

Bij het AVG proof maken van jouw website, komt in de praktijk meer bij kijken dan alleen de bovenstaande vier puntjes. Het niet voldoen aan de belangrijkste regels omtrent de AVG wetgeving kan je een flinke boete opleveren. Het is dus van belang dat je jouw website goed op orde hebt.

Dus schakel Webmyday in om jouw website AVG proof te maken! Heb je nog vragen? Twijfel niet om contact op te nemen met één van onze experts. Wij helpen je graag verder.