Webwinkel vakdagen tips en tricks voor beginners
Op 24 en 25 januari 2018 was Webmyday aanwezig op de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs in Utrecht. Een innoverende dag met veel bekende en onbekende sprekers, inspirerende bedrijven en een heleboel interessante bezoekers. Onze Kelly en Menno waren volop aanwezig om het gesprek over online vindbaarheid aan te gaan. En kwamen tot verassende conclusies.
Met onze eigen stand was Webmyday aanwezig op woensdag 24 en donderdag 25 januari. Het was een zeer succesvolle ervaring voor onze organisatie. We hebben veel ondernemers gesproken over de valkuilen en kansen van online vindbaarheid. En we boden daarbij een strategische brainstormsessie aan.
Webwinkel Vakdagen
De Webwinkel Vakdagen is één van de belangrijkste e-commerce vakbeurzen in Nederland. Op de beurs worden diverse oplossingen aangeboden die u helpen rendement te behalen uit uw onlinestrategie. Tevens komen echte professionals aan het woord, die tips en tricks delen om uw positie op de markt te versterken. De medewerkers van Webmyday hebben diverse presentaties bijgewoond. En de belangrijkste tips en tricks voor u verzameld in een handig overzicht.
1. TRICKS: Productfotografie vormt de basis van uw webshop
Wie koopt er tegenwoordig niet meer online? Een heel klein percentage. Merendeel van de consumenten bestelt nieuwe producten via het internet. Van boodschappen tot kleding, elektronica en nog veel meer. Goede productfotografie is echter vaak nog een ondergeschoven kindje. Terwijl de mogelijkheden eindeloos zijn. En niet duur! Al met een smartphone kunnen goede productfoto’s worden geschoten. Let vooral op:
- Het formaat. Zorg ervoor dat alle productfoto’s op uw webshop even groot zijn.
- Achtergrond. Kies neutrale achtergronden. Zoals wit, gebroken wit, grijs. Zo komt het product beter naar voren.
- 3D. U kunt het product in meerdere versies op uw webshop tonen. Zorg voor een goede afwisseling tussen de foto’s. Eén foto is tegenwoordig niet meer voldoende. Maak gebruik van nieuwe technologieën. Maak een 360 graden video of gebruik 3D effecten.
- Lichtinval. Zorg altijd voor goede belichting voor uw foto’s en pas op voor overbelichting.
Let op: een product dat er niet aantrekkelijk uitziet op foto’s zal minder snel gekocht worden. Productfotografie is dus een vak waar u de nodige tijd en inzet voor zult moeten tonen.
2. TIP: Europese wetgeving als kans: Algemene Verordening Gegevensbescherming
Op 25 mei 2018 gaat de nieuwe AVG-wet in (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Deze wetgeving zal ervoor zorgen dat de privacyrechten van consumenten worden versterkt en uitgebreid. Tevens betekent dit dat organisaties meer verantwoordelijkheden erbij krijgen.
De verandering in de Europese Wetgeving zorgt ervoor dat de regels omtrent privacy drastisch veranderen. De belangrijkste conclusie uit de Webwinkel Vakdagen was dat organisaties deze verandering als een kans moeten zien. Zorg ervoor dat de klant altijd bij zijn eigen privacy instellingen kan. Zo stelt u de consument voorop en geeft u het recht terug aan de consument. De consument/bezoeker kan zelf bepalen of hij gegevens doorgeeft aan de organisatie of dat hij zijn gegevens liever verwijdert.
Webmyday komt binnenkort met een nieuw plan van aanpak omtrent het privacy beleid. Blijf de hoogte op de hoogte van de ontwikkeling van AVG. En schrijf uzelf in op onze update-alert.
3. TRICKS: Pas elementen uit neuromarketing toe in uw website
Wist u dat mensen alle elementen die van links komen op een website als goed worden ervaren? Psychologisch ervaren mensen alles dat van rechts komt automatisch slechter is. Heeft u een product dat u wilt uitlichten? Plaats dit dus als eerste en direct links in beeld. Hier plaatst u tevens uw sterproduct (als in het duurste product uit uw webshop). Het blijkt namelijk dat de overige producten in vergelijking met uw sterproduct goedkoper lijken. Het sterproduct vormt de maatstaf van uw webshop. De consument is na het aanzien van uw sterproduct bereid meer geld uit te geven op uw webshop. Enkele tips en tricks over neuromarketing:
- Zorg ervoor dat bij een inzending in een formulier de foutmeldingen nooit in het rood staan. De kleur rood associëren wij met ‘geen verbetering meer mogelijk.’ Kies voor een kleur die bij uw webshop past. Bijvoorbeeld oranje.
- Houd uw afrekenpagina zo rustig mogelijk. Plaats hier geen banners, afbeeldingen of onnodige content. Het enige waar men op dient te focussen is immers de betaling.
- Zorg ervoor dat de betalingshandeling in duidelijke stappen op uw webshop worden weergegeven. Zo is het voor de consument goed te zien welke stappen voltooid zijn en welke nog ingevuld dient te worden.
- Gebruik bij het bestelproces groene vinkjes wanneer een stap voltooid is.
Online vindbaarheid toepassen
Met bovenstaande tips en tricks kunt u heel goed uit de voeten. Wilt u meer tips over de online vindbaarheid van uw webwinkel of website? Webmyday helpt u verder met online marketing, online vindbaarheid en Google Adwords. Allemaal om beter zichtbaar te zijn voor uw specifieke doelgroep. Of dat nu in Google is, of op Facebook. Webmyday heeft de kennis en middelen in huis om u optimaal te begeleiden.
Moeiteloos groeien op het internet. Met Webmyday.