In 2021 kondigde Google aan dat mobiele gebruikers als eerste oneindig konden scrollen op hun smartphones. In 2022 werd de verandering ook doorgevoerd op desktop. Dit was een grote verschuiving in de zoekwereld! Dit jaar heeft Google er voor gekozen om het experiment te stoppen. Wat betekent dit voor jouw website? Wij vertellen je meer!
Wat was de impact van infinite scrolling?
Het experiment waarbij pagination (de paginanummers die je onderaan je zoekresultaten ziet) werd ingeruild voor een oneindig aantal zoekresultaten hebben verschillende resultaten met zich meegebracht. Het doel van Google was vooral om de zoekervaring te verbeteren. Het bedrijf heeft in 2024 de conclusie getrokken dat is niet zo gelopen is zoals zij wilde. Maar waarom niet?
Google is gestopt met infinite scrolling omdat:
- Er was een flinke vertraging in de laadtijd van de nieuwe zoekresultaten. Laten we eerlijk zijn: als jij een website opent, en het duurt té lang voordat hij geladen is, dan haakt 40% al af. Geen goede ontwikkeling dus!
- De nieuwe ontwikkeling zou sneller meer gerichte resultaten weergeven. Toch heeft het automatisch laden van meer zoekresultaten niet geleid tot een hogere gebruikstevredenheid in de zoekmachine, stelt Google zelf tegenover Search Engine Land.
Wat betekent dit voor mijn zoekresultaten?
Ben je bang dat deze grote wijziging opnieuw invloed heeft op de zoekresultaten in Google? Als jouw pagina’s lagere posities hebben, dan krijgen zij vanzelfsprekend minder vertoningen. Het wordt weer belangrijk om op de eerste pagina te verschijnen. Voor de top 10 resultaten zal de wijziging dus waarschijnlijk minimale impact hebben. Wat wel interessant is, is dat het stopzetten van infinite scrolling kan zorgen voor minder vertoningen in Google Ads.
Dankzij de oneindige scrol had Google meer advertentieruimte. Het werd toen interessanter om te kiezen voor het bieden op lagere posities. Nu je als adverteerder weer ‘strijd’ om de eerste pagina, heb je dus meer concurrentie.
Het advies van Webmyday
- Analyseer waar jouw pagina’s in de zoekresultaten terechtkomen, nu deze grote wijziging is teruggedraaid. Staan jouw pagina’s in de top 10 zoekopties? Dan kun je je focussen op het behoud van de posities. Zijn jouw pagina’s teruggezakt naar pagina 2 of verder? Dan is het tijd voor nieuwe SEO strategie!
- Heb je een Google Ads campagne lopen? Dan is het goed om jouw biedstrategie nog eens te bekijken. Als je je nog steeds focust op het bieden op lagere posities, dan kan dit nu minder aantrekkelijk zijn. Monitor de gegevens en kijk of dit ook voor jouw campagne het geval is
- Speel in op andere zoekelementen in Google. Niet alleen de eerste drie zoekresultaten in Google zijn belangrijk. De combinatie tussen de verschillende zoekelementen maakt dat jouw bedrijf ertussen uit springt. Wees zichtbaar op verschillende manieren. Een voorbeeld: Zorg dat je jouw winkel in Google Maps en Google Mijn Bedrijf hebt staan. Vul alle gegevens aan, voeg producten toe voor Google Shopping en blijf up-to-date!
Onze SEO-specialisten staan voor je klaar!
Weet je niet waar je moet beginnnen, of heb je hulp nodig bij deze grote verandering van Google? Webmyday is hét online marketing bureau die je verder kan helpen. We hebben een team van online marketeers die gespecialiseerd zijn in onder andere SEO en SEA. Wij helpen graag de zichtbaarheid van jouw bedrijf te verbeteren!